Zaina is pedagogisch medewerker op een VVE-groep op een kinderdagverblijf.
‘Door de training ben ik anders gaan werken met de kinderen. Omdat ik nu veel vaker in kleine groepjes werk, heb ik beter zicht op hun ontwikkeling.’

Zaina volgde bij Impact de koptraining Kaleidoscoop. Destijds was ze werkzaam als pedagogisch medewerker op een voorschool; tegenwoordig op een VVE-groep op een kinderdagverblijf. Al tijdens de training merkte ze de effecten ervan.
‘Ik vond  de training heel leerzaam én heel leuk. Heel prettig was de combinatie van theorie en praktijk. Zo waren we zelf actief aan het leren, een van de principes van Kaleidoscoop. Wat ik leerde, kon ik meteen op de groep uitvoeren. Dit werd nog versterkt doordat we na iedere bijeenkomst een opdracht meekregen om op de groep aan te werken. De principes van Kaleidoscoop werden door de trainer op een heel inspirerende manier toegepast.’

Anders denken, anders werken
‘Een van de bijzondere dingen van de training was dat ik anders heb leren denken over mijn werk met de kinderen. En ik ben ook anders gaan werken. Omdat ik nu veel vaker in kleine groepjes werk, krijgen kinderen meer individuele aandacht én heb ik beter zicht op hun ontwikkeling. Ik ben ook gerichter gaan kijken naar kinderen: Wat geven ze aan, wat vinden ze fijn, waar gaat hun interesse naar uit?’

Kappertje spelen
‘Er was bijvoorbeeld een meisje dat altijd mijn haar wilde kammen. We zijn toen met het thema kapper aan de slag gegaan, terwijl dat niet op onze planning stond. We hadden een kaphoofd waarmee de kinderen konden spelen. Het was een groot succes!’

Ondersteuning staat centraal
‘Dankzij de training ben ik me ook veel bewuster geworden van het ontwikkelingsniveau van kinderen. Ik heb gemerkt hoe belangrijk het is om hun ontwikkeling te volgen, vast te leggen en te bespreken met collega’s. Steeds bekijken we wat we kunnen toevoegen om het spel te verkennen, verbinden en verrijken. De vraag hoe wij ieder kind zo goed mogelijk verder kunnen brengen en ondersteunen staat nu centraal.’

Langer spelen
‘We hebben de groepsruimte ook anders ingericht. Er is nu volop ruimte voor de kinderen om vrij door de groep te bewegen en zelf materialen te pakken die ze nodig hebben. Zo kunnen ze veel zelfstandiger spelen. We hebben nu aantrekkelijke hoeken met materialen die interessant, uitdagend en herkenbaar voor ze zijn. De kinderen mochten meedenken over de nieuwe inrichting: daar werden ze heel enthousiast van. We merkten dat kinderen veel langer bezig bleven met hun spel in de nieuwe hoeken.’

Positieve tips
‘Het mooie van de training vond ik dat je continu wordt uitgedaagd om te denken en te reflecteren. Steeds vraag je je af waar je staat, hoe je bent en hoe je verder wilt. Ik kreeg veel tips en tops om in de dagelijkse praktijk toe te passen, dat vond ik heel leerzaam en inspirerend. De tips waren altijd positief geformuleerd, zodat ik echt zin kreeg om ze te gaan toepassen.’

Ervaring delen
‘Ik heb ook veel geleerd van de andere deelnemers. Iedereen komt namelijk met eigen voorbeelden, ideeën, foto’s en dergelijke. Om optimaal te profiteren van de training heb ik ook de andere deelnemers gevraagd naar tips en tops. Mijn stelling is dat je er bent om te leren en dat het alleen maar beter kan. Ook als je het werk al heel lang doet, kan het altijd anders of beter.’

Het beste uit jezelf
‘Er is ook coaching bij deze training. De trainer komt dan bij je kijken op de groep en richt zich op de behoefte van jou als deelnemer. Ook op die manier word je uitgedaagd om het meeste uit de training en het beste uit jezelf te halen. Je merkt direct dat de kinderen daar ook van profiteren. Prachtig is dat!’

Benieuwd hoe jij jezelf verder kunt ontwikkelen met Impact?  Bekijk hier ons trainingsaanbod.